Kezdőlap A katonai repülés jelene A MiG tervezőiroda hatodik generációs projektje

A MiG tervezőiroda hatodik generációs projektje

Kategória

Most, amikor az ötödik generációs Szu-57-esnek már folyamatban van a sorozatgyártása, Moszkva a következő generációs repülőgép megvalósítása felé fordul.

A hatodik generációs lopakodó elfogó vadász feladatra tervezett PAK DP[1] – más néven MiG-41-es – a szovjet érában tervezett és már leváltásra váró MiG-31-es Foxhound elfogó vadász tervezett utódja. Ilja Taraszenko a Mikojan tervezőiroda főigazgatója elmondta az orosz újságíróknak, hogy az MiG-41-el végzett munka kísérleti tervezési szakaszba lépett, hozzátéve, hogy a PAK-DP jelen állapotában még 10 évre van a befejezéstől. Természetesen a fejlesztés befejezése nem azonos a sorozatgyártással. Jelenleg az sem ismert, hogy a Mikojan hány PAK-DP modellt kíván gyártani, és mennyi idő alatt.

A MiG-31-es nagy sebességű elfogó vadászgép Kép: south front

A hírek szerint a vadászgép tervezése 2019 végére fejeződött be, más szavakkal megtörtént projekt freezing[2], vagyis az adott állapotban elfogadták a terveket és nem módosítanak tovább. Taraszenko 2020 nyarán hozzátette, az a törekvésük, hogy a PAK-DP projekt a MiG-31-es alapkoncepcióját felhasználva a kor színvonalán valósuljon meg. A jelek szerint hatalmas teljesítményugrás várható, amely, ha teljes mértékben megvalósul, az új vadászgép sebessége jóval meghaladja az elődjéét. Míg a MiG-31-es maximális sebessége alig haladta meg a 2,8 Machot, utazó sebessége pedig nagyjából 2,3 Mach volt, addig a MiG-41-es állítólag 4,0-4,3 Mach maximális sebességgel és nagyjából 3,0 Mach utazó sebességgel lesz képes repülni. Az orosz védelmi minisztérium kommentátorai legfeljebb 5 Mach maximális sebesség eléréséről írtak.

A MiG-41-es jóval nagyobb magasságokon lesz képes tartósan repülni mint az elődje, de a terv konkrét részletei még homályosak. Az orosz védelmi kommentátorok széles körben feltételezték, hogy a PAK-DP képes lesz elérni az űr határát. Ezzel szemben Taraszenkó azt sugallta az RIA Novosti orosz hírcsatornának, hogy a PAK-DP működhet a világűrben.

Korábbi jelentések szerint a Mikoyan tervezőiroda egy pilóta nélküli PAK-DP változat megvalósítására törekszik, de egyelőre ennek a tervnek a megvalósulása nagyon távolinak tűnik. Mint Samuel Bendett katonai kutató korábban elmondta: „A meglévő pilóta vezette repülőgépek pilóta nélküli változatokká történő átalakítása jelentős technikai tudást és erőforrásokat igényel, amelyek Oroszországban jelenleg hiányoznak, ha a fejlett UAV technológiáról van szó.”

A PAK-DP fegyverterhelése jelenleg teljes mértékben ismeretlen. Az orosz légierő korábbi vezetője, Viktor Bondarev az év elején újságíróknak elmondta, hogy a MiG-41-es alapvető fegyvere az R-37-es nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta lesz, de emellett teljesen új generációs rakétákat is fog szállítani. Eredetileg az 1980-as években körvonalazódtak az R-37-es rakétával kapcsolatos elképzelések, majd hosszú kutatási és fejlesztési szünet után végül 2019-ben mutatták be. Terv szerint az R-37-es addigra készül el, mire a MiG-41-es sorozatgyártása beindul.

Az R-37-es elfogó rakéta

 Most azonban a már említett R-37-es alapján új RVV-BD[3] rakétát fejlesztenek ki, amely források szerint kettős üzemmódú szilárd hajtóanyagú rakétahajtóművel és továbbfejlesztett 9B-1103M-350 “Sajba” célkereső fejjel rendelkezik. Feltételezések szerint a rakéta több mint 300 kilométeres távolságra lévő célt is képes lesz elfogni.

A 9B-1103M-350 Sajba aktív keresőfej

Az Izvestija orosz hírtelevízió jelentése szerint a MiG-41-es több „robbanófejes” nagy hatótávolságú elfogó rakétát is szállít majd, amely képes lesz támadó hiperszonikus rakéták elfogására. A koncepció, ahogy az Izvestija kifejtette, meglehetősen egyszerű: miután az orosz földi radarok vagy a korai figyelmeztető hálózat hiperszonikus lövedéket észlelt, a MiG-41-es a kapott adatok alapján nagy hatótávolságból elindítja az elfogó rakétát. Ebből a rakétából több kisebb rakéta válik ki, amelyek azután frontálisan támadják és semmisítik meg az ellenséges rakétát. Ha ez a rendszer működőképes, akkor a MiG-41-es elfogóvadászgépek rendszere kiemelkedő módon egészítheti majd ki az orosz rakéta védelmet. Az még nem világos, hogy a rendszert az ICBM vagy a taktikai hiperszonikus rakéták ellen szánják-e.

Valóban szükséges a MiG-41-es?

A PAK DP program megvalósítása túlzás nélkül fantasztikus forrásokat fog felemészteni, ami jól látható az ötödik generációs vadászgépek példáján. Az F-22-es fejlesztési program több mint 60 milliárd dollárba került az amerikai adófizetőknek, az F-35-ös projekt pedig több mint 50 milliárd dollárba. Feltételezhető, hogy a hatodik generációs vadászgép projektek még nagyobb tőkebefektetést igényelnek.

Mennyibe fog kerülni Moszkvának egy ígéretes hatodik generációs elfogó vadászgép? Erre a kérdésre most senki sem tud válaszolni, de kétségtelen, hogy az összeg csillagászati ​​lesz, főleg Oroszország mércéje szerint.

A MiG-31/MiG-31BM funkcióit azonban részben átvehetik a Szu-57-es ötödik generációs vadászgépek, amelyeknek meg kell tanulniuk az RVV-BD rakéták használatát. Ha figyelembe vesszük a második fejlesztési lépcsőben lévő „30-as típus” hajtómű tervezett beépítését a Szu-57-be, akkor a repülőgép utazó sebessége elméletileg meghaladhatja majd az 1500 kilométer/órát.

Tehát a PAK DP elfogó vadászgépre, mint a MiG-31-es utódjára a nagy sebességű és hatótávolságú rakéták megjelenése miatt egyszerűen nincs szükség. Azonban ma számos ország azon dolgozik, hogy lefektesse a hatodik generációs vadászgépek alkalmazásának az alapját. Jelenleg a hatodik generációval szemben támasztott követelmények megfogalmazása történik. Az alkalmazási elvek kialakítása az első lépés, majd azt követően körvonalazódik, hogy milyen harcászat-technikai jellemzőkkel rendelkezzen az új gép.  

A szakértők úgy vélik, hogy a hatodik generációs vadászgép lopakodó technológia alkalmazásával épített repülőgép lesz, amely képes hiperszonikus sebesség elérésére. Itt jöhetnek jól a MiG tervezőirodának a PAK DP elfogóvadász fejlesztése során nyert eredmények. Egyszerűen fogalmazva a MiG-41-nek valójában nem a MiG-31-et kell leváltania, hanem majd a Szu-57-et. Vagyis nem elfogó, hanem többfunkciós vadászgépnek kell lennie, amely ötvözi a nagy sebességet, a jó manőverező képességet és a földi célok megsemmisítésének a képességét.

Másként, egy olyan elfogó vadász fejlesztése és fenntartása, mint amilyen a MiG-25/MiG-31-es volt, a vadászgépek mai képességei mellett nem gazdaságos és nem sok ország lenne, amelyik a fegyverpiacon érdeklődne egy ilyen gép iránt.

Szerző: Dobos Endre


[1] Перспективный авиационный комплекс дальнего перехвата- PAK-DP: jövőbeni nagy hatótávolságú elfogó vadászgép

[2] projekt freezing: a fejlesztési folyamatot „befagyasztja”, lezárja

[3] RVV-BD-Ракета “воздух-воздух” большой дальности: nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta

Friss írások

Legion infravörös felderítő és követő optikai rendszer saját adatkapcsolattal

Az amerikai légierő és a Lockheed Martin a közelmúltbeli alaszkai Northern Edge hadgyakorlat alkalmával kipróbálta az infravörös kereső és követő (IRST) és...

Ismerje meg Dél-Korea új KF-21 Boramae/Hawk saját fejlesztésű vadászgépét

Dél-Korea elkészítette saját következő generációs vadászgépének prototípusát, amelyet korábban KF-X-nek neveztek, majd hivatalosan KF-21 Boramae néven vált ismertté, ami koreai nyelven sólymot...

Az F-15EX új, nagy méretű és hatótávolságú levegő-levegő rakétát tesztelt

Az Egyesült Államok légiereje célzott arra, hogy egy új, nagyon nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta fejlesztésén dolgozik, amelynek hordozójaként az F-15EX Eagle II-t...

A modernizált erőteljes orosz Mi-28NM helikopter

A Mi-28-as, a vaskosabb hidegháborús Mi-24 Hind utódja és az amarikai Apache orosz megfelelője, az 1980-as évek elején készült, de most huszonegyedik...

Hogy biztosítja az amerikai légierő a harci gépeinek egymás közti kommunikációját?

A jövőbeni harctevékenységre az erős hálózatközpontú berendezkedés lesz jellemző. Az azonos oldalon harcoló vízfelszíni, szárazföldi és légi tevékenységet folytató egységek információt adnak...