Kezdőlap A katonai repülés jelene A kiöregedett Tornado harci gépek cseréje Németországban

A kiöregedett Tornado harci gépek cseréje Németországban

Kategória

Meglepő döntésként, amely jelentős hatással van mind az európai, mind az amerikai védelmi iparra, Németország úgy döntött, hogy az amerikai F/A-18E/F Super Hornet, és az Eurofighter Typhoon kiegészítő változatát kívánja beszerezni a Panavia Tornado flottájának leváltására. Terv szerint a német légierő kilencven Eurofighter Typhoon, és negyvenöt F/A-18F Szuper Hornet beszerzését tervezi kiöregedett kilencven Tornadoja helyett.

A német védelmi miniszter Annegret Kramp-Karrenbauer figyelemmel kísérte a típusváltás programjának előkészítését. A 2019. szeptemberében meghozott gyors döntés, hogy a csere a lehető leggyorsabban történjen meg, meglepetést okozott, figyelembe véve annak kockázatát. A német szakszervezetek megpróbálták elriasztani a német védelmi beszerzési ügynökséget attól, hogy amerikai vadászgépet válasszon, figyelmeztetve, hogy a döntés a Super Hornet mellett ezer német munkahely elvesztéséhez vezethet a légi és űrkutatási ágazatban.

Úgy tűnik, hogy a két gép megvásárlására vonatkozó döntés egy hatékony kompromisszum eredménye. Németország valószínűleg azzal a ténnyel számolt, hogy a B61 nukleáris bomba könnyen integrálható a Super Hornet rendszerébe, mivel mindkettő amerikai fejlesztésű és gyártású fegyver. Mivel a nukleáris bomba hordozási képessége volt a Panavia Tornado egyik legfontosabb szerepe (a NATO nukleáris csapásmérő képesség elosztási tervei szerint), ennek a képességnek a gyors helyettesítése kulcsfontosságú a hiteles német nukleáris elrettentés fenntartása szempontjából. Mindezek mellett a Super Hornetnek van egy külön elektronikus hadviselésre épített változata is, az EA-18 Growler, amelyből tizenöt szintén a szerződés része. A Growler közvetlenül helyettesíti a Tornado ECR-t, a Tornado elektronikai harcra fejlesztett változatát, amely most nyugdíjba kerül.

Boeing EA-18G Growler Kép: youtube

A szerződés jó hír a Boeing számára, amely a 737 MAX botrány következtében elvesztett megrendelései miatt, valamint a Coronavírus repülési ágazatra gyakorolt hatása miatt küzd a felszínen maradásért. Ennek a megrendelésnek a révén az F/A-18E/F Super Hornet versenyképesebbé válhat a finn védelmi minisztérium HX[1] programjában is. Míg az amerikai haditengerészet F/A-18E/F igénye várhatóan csökken az F-35C-re való áttérés és a jövőbeni repülőhordozó-fedélzeti lopakodó vadászgép miatt, a német szerződés biztosítja, hogy az F/A-18E/F gyártószalagja továbbra is működőképes maradhasson.

A megosztott szerződés azt mutatja, hogy az Eurofighternek vannak gyengeségei, más vadászrepülőkkel való összehasonlításban, ami az eltérő fejlesztési eljárások és finanszírozás hiányának tudható be. Az Eurofighter elektronikus hadviselési változatai számos ötlet és koncepció formájában jelentek meg, de egyikük sem érte el a megvalósítás és a tesztelés fázisát, így végleg elveszett a gép dedikált elektronikai hadviselésre tervezett változata. Az Eurofighter fegyverrendszerekkel való integrációja szintén hírhedten lassan halad, mivel szinte minden ország külön programot futtat a saját fegyvereinek a vadászgépbe történő integrálására. Ennek orvoslására tett kísérletek csak a közelmúltban sikerültek a brit és a német együttműködés keretében.

Eurofighter Typhoon Kép: businessinsider

Az Eurofighter nagyobb darabszáma a megrendelésben azonban azt jelzi, hogy Németország ragaszkodik a típushoz. Valójában a kilencven Tornadót felváltja a negyvenöt csapásmérő Eurofighter és a negyvenöt Super Hornet csapásmérő, nukleáris hordozó és elektronikus hadviselés szerepkörben. A megrendelésben beszerzett további negyvenöt Eurofighter felválthatja, vagy kiegészítheti az Eurofighter korábbi modelljeit, amelyek elavulttá váltak. A modernizálás a németországi Eurofighter flottát akár 30% -kal bővítheti, feltételezve, hogy a régebbi repülőgépeket nem vonják ki a szolgálatból. Összességében a 135 vadászgép beszerzése jelentősen megnöveli a Luftwaffe képességeit.

Írta: Dobos Endre


[1] A HX-programot a finn védelmi minisztérium hozta létre a kiöregedő F/A-18C/D repülőgépeinek leváltására

Friss írások

Melyik vadászgép volt jobb, a MiG-21, vagy az F-104?

1971-ben vívták az első szuperszonikus légiharcot az indiai szubkontinens felett. Az Indiai Légierő (IAF) MiG-21FL-vadászgépei szálltak szembe a Pakisztáni Légierő (PAF) F-104A Starfighter vadászgépeivel....

Befejeződött az FCAS hatodik generációs vadászgép hajtóművének első tesztje

A Francia Fegyverzeti Főigazgatóság (DGA) befejezte a Future Combat Air System (FCAS) harci gép hajtóművének  első tesztjét. A DGA 2021. január 10-én jelentette be, hogy...

Oroszország az Egyesült Arab Emírségekkel közösen kívánja gyártani a Szu-75-ös harci gépet

Oroszország az Egyesült Arab Emirátusokkal közösen kívánja gyártani új Szu-75 Checkmate lopakodó vadászrepülőgépét, ami újjáélesztheti Oroszország küszködő védelmi iparát, ugyanakkor csökkentheti az Egyesült Arab...

A Szu-34-es taktikai bombázó repülőgép

Az Orosz Légi és Kozmikus Erő Szuhoj Szu-34 Fullback csapásmérő repülőgépe egy igazi furcsaság a manapság gyártott katonai repülőgépek között, küldetési profilja...

Az F-22 Raptor végül megkaphatja az eredetileg ígért infravörös érzékelő rendszert

A ’90-es években bekövetkezett enyhülés nem tett jót a generációs ugrásra készülő új F-22-es vadászgépnek. Dick Cheney akkori védelmi miniszter az eredetileg...