Kezdőlap A katonai repülés jelene A kínai-pakisztáni fejlesztésű JF-17C/JF-17 Block III-as a fejlődő országok hatékony többcélú vadászgépe

A kínai-pakisztáni fejlesztésű JF-17C/JF-17 Block III-as a fejlődő országok hatékony többcélú vadászgépe

Kategória

Felkerült egy fénykép a közösségi médiába egy JF-17C (vagy Block III) vadászgép kabinjában ülő pilótáról, aki kijelzővel épített sisakot (HMD[1]) viselt. Ugyanakkor a továbbfejlesztett gép műszaki jellemzői is felkeltették a szakemberek érdeklődését.

A jelentések szerint a kínai J-20 „Mighty Dragon” lopakodó vadászgép technológiájának bizonyos rendszerei átkerülnek a JF-17-es vadászgépbe is, amely várhatóan felváltja a pakisztáni légierő (PAF) elöregedő Chengdu F-7 és Dassault Mirage-III/V gépeit.

A JF-17 Thunder egy közepes méretű többcélú vadászgép, amelyet a kínai Chengdu Aircraft Corporation (CAC) és a Pakistan Aeronautical Complex (PAC) közösen fejlesztett. A gyártó vállalat 2007 óta több mint 100 Thunder repülőgépet szállított le, melyből 2020-ban 26 darab Block II-es változatot, adtak át.

JF-17 Block III, vagy JF-17C

Ezek az első képek, amelyek megjelentek egy a JF-17 Block III/JF-17C-ben alkalmazott, de a J-20-ashoz fejlesztett kijelzővel épített sisakról, amely a kiszivárgott információk alapján az előbbi vadászgép gyors fejlődésének az egyik mutatója.

A HMD minden lényeges repülési információt megjelenít, amely általában a műszerfalon lévő kijelzőkön és közvetlenül a pilóta előtt lévő HUD kijelzőjén jelenik meg.

Az ilyen kijelző csökkenti a repülés során a pilótában ébredő stresszt, és lehetővé teszi számára, hogy jobban összpontosítson a küldetés harci összetevőire. Ez egyben az egyik legfontosabb rendszer, amellyel egy repülőgépnek rendelkeznie kell ahhoz, hogy a 4++ generáció kategóriájába kerüljön.

A JF-17 Block III a gyártócsarnokban Kép: Salman Falcons PK

A pakisztáni Express Tribune jelentése a gyártó Pakistan Aeronautical Complex[2] (PAC) egy meg nem nevezett tisztviselőjét idézte: „folyamatban van a repülőgép további korszerűsítése”.

Az első képek a sorozatgyártású JF-17C/Block III-ról tavaly januárban kerültek fel az internetre. A képeken hét JF-17-es volt látható a kamrai PAC létesítményen kívül.

Radar: A JF-17 Block III-as KLJ-7A radarját a Nanjing Elektronikai Technológiai Kutatóintézet (NRIET) fejlesztette ki, melyet 2016-ban mutattak be. A PAF a radar léghűtéses változatát választotta, melynek a maximális hatótávolsága 170 km egy 5 m2 radar-keresztmetszetű légi cél esetében, 15 célpontot képes követni, és négyre egyidejűleg képes rakétát indítani.

A kínai Nanjing Elektronikai Technológiai Kutatóintézet (NRIET) által fejlesztett KLJ-7A AESA radar  Kép: byablogin.ru

Mint már ismert, bármely AESA radar működési módja minden szerepben eltér az előd Pulse-Doppler rendszertől. Sok más mellett az egyik ilyen funkció a „interleaf” mód – ahol a légi és a felszíni célokat egyidejűleg képes követni a továbbfejlesztett architektúra miatt. A radar hatótávolsága meghaladja a programba bevonandó jelenlegi vagy jövőbeni látótávolságon túli légiharc rakéta hatótávolságát.

Head-up display (HUD): A Block III-nál is valószínűleg új keret nélküli, nagy látószögű diffrakciós típusú HUD – amelynek a mérete lényegesen nagyobb, mint a korábbié – a holografikus Smart-HUD váltja fel az előd készüléket, ahogy a Chengdu J-10C és J-20A esetében is történt. A Chengfei Intézet mindhárom platform számára az új HUD-ot ajánlja.

HMD: A JF-17 Block III-hoz használt HMD könnyebb, mint a PAF F-16 Fighting Falcon flottájához használt. Az egyes pilóták számára egyedi tervezésű és gyártású sisak integrálva van a PL-10E rakétával a HOBS[4] funkció alkalmazása számára.

Levegő-levegő fegyverek: A Block III-as frissítés két fő fegyverfejlesztést hoz magával a PL-10E rakétát, a már működő HMD-vel és IRST rendszerrel a HOBS funkció alkalmazásához, és a PL-15 „Longer Stick” BVRAAM[5] rakétát.

A PL-10E, amely egy ötödik generációs légiharc rakéta nagyobb átmérőjű szilárd rakétahajtóművel, erős érzékelési képességekkel, nagyobb hatótávolsággal és kiváló manőverezőképességgel rendelkezik az indítást követő akár 90°-os elforduláshoz a cél irányába. A rakéta aerodinamikai és tolóerővektoros vezérlést is használ, és több érzékelő elemből álló infravörös keresővel van felszerelve, amely +/- 90°-os látószöggel bír. A rakéta érzékelő feje a HMD elmozdulását követi, lehetővé téve a pilóta számára, hogy a rakéta, a repülőgép radar-látószögén túl is nyomon kövesse a célt.

PL-15E BVRAAM rakéta  Kép: Global Times

A PL-15 egy aktív radarvezérelt BVRAAM rakéta, önálló AESA radarral. Hivatalos hatótávolsága meghaladja a 150 km-t, kettős impulzusú rakétahajtóműve pedig akár 4 Mach sebesség elérését is lehetővé teszi. Hosszabb érzékelési hatótávolságával és megnövelt zavarvédelemmel a PL-15 hatékonyan növeli a JF-17 Thunder légiharc képességét a nagy értékű – légi utántöltők, légi vezetési pontok, AWACS – eszközök nagyobb távolságon történő megsemmisítésével.

Hálózatközpontú működés: A JF-17-es a hazai fejlesztésű Link-17-es adatkapcsolattal készült – egy olyan rendszerrel – amely a Block III-as fejlesztésekkel együtt egyre magasabb szintű működést tesz lehetővé. Ez az eszköz lehetővé teszi az információk megosztását az összes légi, szárazföldi és haditengerészeti eszközzel, így biztosítva a fokozott helyzetismeretet a partnerek számára a harctéren.

Adatfúzió: A rendszeren belüli adatmegosztás és a különböző rendszerek interoperabilitása a kezdetek óta fémjelzi a programot. Az adatfúzió kifinomult működése a Block I és Block II-es modelleken keresztül egyre érettebbé vált. Az adatfúzió célja a döntéshozatal javítása a továbbfejlesztett taktikai helyzetismereten keresztül. Az adatokkal egyesített Smart HUD és HMD használata – a fedélzeti avionikával együtt – a Thunder legénységének elsődleges eszköze, így a Block III-as változatú repülőgépek tudatosabbá és felkészültebbé teszik a pilótákat ezen a területen.

Hangfelismerés a kabinban: A fő kezelőszerveknek a gázkarról és a botkormányról való működtetése (HOTAS) mellett a hangfelismerés technológiának komoly jelentősége van a légiharc megvívása során. Bizonyos műveletek hanggal való inicializálása megkönnyíti a pilóták rutin műveleteit a repülés során. Az egyetlen korlátozás, hogy a pilótának a saját hangját meg kell ismertetnie, „tanítania” kell az együttműködő szoftvert, mielőtt hatékonyan használná a rendszert.

Törzs alatti függesztés lehetősége: A Block III-as egy további függesztési ponttal rendelkezik a törzs jobb elülső része alatt, amelyre a török fejlesztésű Aselsan Aselpod fejlett célzó- vagy más, zavaró konténer függeszthető. Ez a függesztési lehetőség hozzáadott értéket jelent azáltal, hogy felszabadítja a törzs tengelyvonalában lévő tartót további fegyverek vagy üzemanyagtartály számára.

ASELSAN ASELPOD célzókonténer Kép: Aselsan

Elekronikai harc képessége: A hatékonyan működő Panjnad EW csomag már működik a Block II-es változatban, így a Block III-as is megtartja ezt a berendezést.

Folyamatban lévő kihívások

Noha a Block III-as változat számos új képességet kínál majd a Thunder számára, de ez nem mentes a kihívásoktól. A fejlesztők még keresik a lehetőségét, hogy az infravörös felderítő- és követő (IRST) berendezést a törzsön belül helyezzék el. A JF-17-es pilótái szeretnék, ha a repülőgép rendszerébe integrálnák, és nem külső függesztményként működne. Ez nem csak a Thunder célzási képességét javítaná, hanem lehetővé tenné az IRST számára, hogy passzív észlelési képességeket adjon ki a PL-10E rakéta alkalmazására. A törzs tengelyvonalába épített függesztési pontra valószínűleg függeszthető lesz a berendezés, de hivatalos döntés még nem született.

A sárkányszerkezet: A JF-17 Blokk I és II szerkezeti szilárdsági problémákkal küzdött, amelynek következtében a platform korlátozott készletekkel és terheléskezelési képességekkel rendelkezik. A kompozit anyagok fokozott felhasználása (különösen a szárnytő felső és alsó területén) lehetővé teszi, hogy a Block III-as a fegyverek szélesebb választékát, nagyobb mennyiségben szállíthasson.

Hajtómű: A PAC vállalat alternatívákat keresett az orosz RD-93-as hajtómű cseréjére, amikor a Thunder hajtómű ellátása szóba kerül. A választ Kína egyre fejlődő hajtómű fejlesztési potenciálja adja meg a Shenyang WS-10 és Guizhou WS-13-as utánégetős kétáramú hajtóműveivel. Kínai források szerint mindkét hajtómű rövidesen eléri a fejlesztők által elvárt megbízhatósági és élettartam szintet és igazolni fogja légi alkalmasságát.

Bár a J-10C vadászgép WS-10-es hajtóművel épül, a JF-17 Block III-as program menedzserei nagy érdeklődést mutatnak a továbbfejlesztett, digitális vezérlésű Klimov RD-93MA kétáramú hajtómű iránt, amely utánégető nélkül 49,4 kN, utánégető üzemmódon 84,4 kN tolóerőt biztosít. Az orosz hajtómű iránti érdeklődés valószínűleg azért magas, mert már kialakult a két ország közötti ellátási lánc. A fentiek mellett a kínai és az orosz hajtómű beépítésének a lehetősége szélesebb mozgásteret adna a Block III-as változat értékesíthetősége szempontjából.

RD-93MA kétáramú, utánégetős gázturbinás hajtómű Kép: Wikimedia Commons

Jelent-e fenyegetést a JF-17C/Block III az indiai LCA Tejas számára?

A kínai-pakisztáni repülőgépet az évek során többször frissítették és magas szintű képességekkel látták el. Csaknem száz JF-17 Block I/II-es áll már évek óta szolgálatban, hatalmas üzemeltetési tapasztalattal, sőt háborús hadműveletekben való részvétellel, miközben a Tejas továbbra is csak korlátozott számban létezik.

A JF-17-es régebbi változatai technikailag nem egyenrangúak az LCA Tejas vadászgéppel, de nem is annyira rosszak, mint amilyennek Indiában szeretnék őket láttatni. A JF-17C modell jobb avionikával, fegyverekkel és AESA-radarral áll szolgálatba jóval azelőtt, hogy az első AESA-radarral felszerelt Tejas elérné az első vonalbeli egységeit.

Az LCA Mk.1A első repülési próbái csak 2022 májusában kezdődtek, a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) célja, hogy 2023 és 2024 között 83 gépet szállítson az IAF-nek.

Katonai repülési szakértők elmondták, hogy a LCA Tejas-nak még a gépek leszállítását követően is időbe telik mire integrálják őket a flottába, mivel időbe telik az alkalmazandó taktika és a műveleti eljárások kidolgozása.

A JF-17-et régóta üzemeltetik, és a legújabb változatok taktikai alkalmazása kidolgozott állapotban lesz, mire az LCA Mk.1A eljut az IAF egységeihez.

Az LCA Mk.2-el összehasonlítani szinte felesleges, mivel egy teljesen más repülőgépről van szó, melynek a tervezése során nagyon keveset vettek az LCA Mk.1 változatokból. Várhatóan 2024-re hajtja végre első repülését, és csak 2027-ben kezdik meg a sorozatgyártását.

Pillanatnyilag az IAF legkorszerűbb vadászgépe a 32 darab 4++ generációs Rafale vadászgép, amely ellensúlyt képezhet a pakisztáni JF-17C vadászgépekkel, amikor az indiai pilóták kiképzése teljessé válik.

Dobos Endre

[1] Helmet Mounted Display HMD: sisakra szerelt kijelző

[2] Pakistan Aeronautical Complex PAC: Pakisztán repülőgép gyára

[3] International Defense Exhibition and Seminar IDEAS: nemzetközi védelmi kiállítás és szeminárium

[4] High Off-Boresight HOBS: olyan légiharc rakéta (WVRAAM vagy BVRAAM), amely extrém kitérő szögben lévő célra indítható. A cél megközelítése során változtatja a tolóerő nagyságát.

[5] Beyond Visual Range Air-to-Air Missile BVRAAM: látótávolságon túli légiharc rakéta

Friss írások

Milyen képességekkel rendelkezzen egy 5. generációs vadászgép pilótája?

Mennyire számítanak a vadászgép kabinjában ülő pilóta egyéni képességei egy légiharcban? A korábbi háborúk során amikor a gépágyú volt az alapvető támadó eszköz folyamatosan fejlődött...

Végrehajtotta első felszállását az első új építésű F-16Viper Block 70/72

Befejezte első tesztrepülését az első új építésű F-16 Viper, a fejlett Block 70-es konfiguráció. Ez az új mérföldkő különösen jelentős, mert a Lockheed Martin...

Elektro-optikai érzékelőkkel látták el a következő generációs török vadászgépet

A Turkish Aerospace Industries (TUSAS) arról számolt be, hogy a török TF-X következő generációs vadászgép első prototípusának építése folyamatosan halad. Ez állítólag magában foglalja...

Szükség van-e a látótávolságon belüli légiharcra?

A több országban fejlesztés alatt álló következő generációs vadászgéppel szembeni elvárás, hogy legyen lopakodó, kellő mennyiségű üzemanyagot és minél több rakétát tároljon a belső...

A kínai-pakisztáni fejlesztésű JF-17C/JF-17 Block III-as a fejlődő országok hatékony többcélú vadászgépe

Felkerült egy fénykép a közösségi médiába egy JF-17C (vagy Block III) vadászgép kabinjában ülő pilótáról, aki kijelzővel épített sisakot (HMD) viselt. Ugyanakkor a továbbfejlesztett...