Kezdőlap A katonai repülés jelene A hatodik generációs vadászgép fejlesztések hozzájárulnak az eurocanard gépek frissítési programjához

A hatodik generációs vadászgép fejlesztések hozzájárulnak az eurocanard gépek frissítési programjához

Kategória

Európa két hatodik generációs vadászgép kifejlesztésén dolgozik, ugyanakkor az úgynevezett eurocanard[1]-nak nevezett gépeik hármasának sikerült megállnia a helyét a nemzetközi vadászgépek piacán.

Még öt évvel ezelőtt úgy tűnt, hogy a Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter veszi át az uralmat Európában, és az Eurofighter Typhoon és a Dassault Rafale gyártását szándékosan csepegtetve növelte a termelést abban a reményben, hogy biztosítja helyét a jövőbeni vadászgépek versenyében.

Ma azonban ezen két típus gyártása biztosítottnak tűnik, az exporteladások és a különböző országokból érkező rendelések mindkét repülőgép gyártását jóval a 2020-as évek végére tolja ki, élettartamuk pedig 2060-2070-ig terjed. Eközben a Saab Gripen E fejlesztése intenzíven folytatódik, és a C/D modell, amelyet le kellett volna cserélnie, szép karriert csinál a svéd légierőnél a 2030-as évekig, megnyitva az utat egy új fejlesztés felé.

„Katonai, politikai, pénzügyi és ipari megfontolások összefonódása miatt ezek a repülőgépek gyártásban maradtak” – mondja Douglas Barrie, a londoni székhelyű Nemzetközi Stratégiai Tanulmányok Intézetének katonai repülésért felelős főmunkatársa.

Mivel ezeket a platformokat eredetileg a hidegháborús fenyegetésekre válaszul tervezték, az volt az elvárás, hogy ha a hidegháború folytatódott volna, ezeknek a platformoknak a váltótípusai már szolgálatba álltak volna, vagy legalábbis jócskán fejlesztés alatt állnának.

A Szovjetunió összeomlása és az ebből eredő feszültségcsökkenés a vadászgépek fejlesztésének ütemét lelassította. Ma inkább pénzügyi korlátok hátráltatják a jövő vadászgép igényeket, így az ipar nagyrészt fokozatos ráncfelvarrást végzett a szolgálatban álló típusokon, közben pedig hozzákezdett a jövőbeli vadászgép kifejlesztésének.

„Az elmúlt években azonban a biztonsági környezet romlása és az Oroszországgal szemben támadt újbóli aggodalmak friss szelet biztosítottak az európai vadászgép programoknak és amerikai társaiknak” – mondja Barrie.

Az F-35-ös egy másik kulcsfontosságú kérdés. Egyes európai országok az amerikai vadászgép beszerzését nemzeti iparukra és szuverenitásukra nézve fenyegetésnek tekintik, és úgy vélik, hogy a típus alkalmazása több kérdést felvet. A gép működési költségei főként a hajtómű turbinalapátjainak intenzívebb elhasználódása miatt a tervezettnél jóval magasabbak, továbbá az európai platformokhoz tartozó rakéták nem érhetők el az amerikai platformokon. Mindazonáltal mind az Eurofighter, és a Gripen rendszerébe számos amerikai rakéta integrálva van.

Mindhárom európai vadászgép használhatja a sugárhajtású MBDA Meteor vizuális hatótávolságon túli levegő-levegő rakétát, és a vevők is hozzáférhetnek olyan támadó-fegyverekhez, mint a Storm Shadow, a Scalp és a Taurus KEPD 350 légi indítású cirkáló rakéták melyek mindegyike mentes a szigorú amerikai szabályozástól, ami pedig jelentős elem a közel-keleti ügyfelek számára.

A három eurocanard vadászgép jövőbeli továbbfejlesztése azonban még a távoli láthatáron lévő váltótípusaik ellenére is biztosabbnak tűnik, mint valaha.

A francia-német-spanyol Future Combat Air System (FCAS) és az angol-olasz-svéd Tempest fejlesztési folyamat előnyt jelent azokra a platformokra nézve, amelyeket le fognak váltani, mivel a fejlesztések egy részét alkalmazhatják a rendszerben álló típusokon is.

A francia tervek szerint a Rafale 2070-ig szolgálatban marad, kiegészítve az új generációs vadászgépet (NGF), amely a Future Combat Air System középpontjában áll majd, amikor 2040 körül szolgálatba áll.

Rafale és Eurofighter vadászgépek Kép: Defence View

A Rafale F4-es frissítése magában foglalja a repülőgép kommunikációs csomagjának fejlesztéseit, és további fegyverek alkalmazását teszi lehetővé. Eközben a 2030-as évek elejére tervezett F5-ös frissítés lehetővé teszi a Rafale számára, hogy használja az FCAS nagy távolságú drón koncepcióját, és virtuális kognitív asszisztenst alkalmazzon a pilóta támogatására nagy munkaterhelésű helyzetekben.

A mesterséges intelligencia fejlesztése már folyamatban van a Thales és a Dassault által 2018 márciusában elindított Man-Machine Teaming tanulmányban.

A hatodik generációs Tempest vadászgép makett  Kép: RAF

Az F6-os és az F7-es frissítési tervek valószínűleg a 2040-es években fognak megjelenni, az NGF fejlesztési útvonalához igazodva.

A Rafale vadászgép megtartásával Franciaország célja, hogy két vadászflottával rendelkezzen: az egyik a csúcskategóriás fenyegetésekkel szembeni platform, a másik pedig egy alacsonyabb költségű platform a kevésbé összetett fenyegetésekkel szemben.

Jelenleg a Rafale tölti be a vezető szerepet, a Dassault Mirage 2000 pedig kiegészíti, de amint az NGF szolgálatba áll, a Rafale lép a Mirage 2000 helyébe.

A Rafale megrendelések emelkedő hulláma segített fenntartani ezt a fejlesztési tevékenységet, amelyet először Egyiptom és Katar, majd India követett, miután a régóta húzódó megállapodások véglegesítésre kerültek.

Görögország januárban csatlakozott a Rafale üzemeltetők hálózatához, az első Franciaországon kívüli európai ügyfélként 18 darabot rendelve, köztük több használt repülőgépet is a francia légierő készletéből.

A Rafale Finnországban és Svájcban is versenyben volt, de Oroszország Ukrajna elleni támadása újragondolásra késztette a két ország vezetőit és végül az amerikai F-35-ös mellett döntöttek. Indonézia 42 darab beszerzéséről tárgyalt, míg az Egyesült Arab Emirátusok az eddigi legnagyobb mennyiségben, 80 darab Rafale beszerzéséről írtak alá megállapodást Franciaországgal

A négy Eurofighter partnerországnak – Németországnak, Olaszországnak, Spanyolországnak és az Egyesült Királyságnak – 17 év alatt a termelés biztosította a vadászgép igények lefedését és egyúttal melegen tartották a gyártósort a potenciális jövőbeli megrendelésekhez. Ez a stratégia 2016-ban végül kifizetődő volt, mert Kuvait 28 repülőgép, egy évvel később pedig Katar 24 gép megvásárlásáról írt alá szerződést.

A két megrendelés üzleti sikere lehetővé tette egy kifinomult AESA radar kifejlesztését. A megrendelés 38 Tranche 4 Eurofighterre vonatkozik, hogy leváltsa a Tranche 1 gépeket, mozgásban tartsa a gyártósorokat és a fejlesztést. Továbbfejlesztett AESA radar és a frissített elektronikai hadviselési rendszer egészíti ki a típus választható extráinak listáját. Egy másik megrendelés még ebben az évben érkezik Spanyolországból, ahol a Halcon követelménye további 20 repülőgépváz megvásárlásáról szól.

Az Eurofighter is profitál majd a hatodik generációs Tempest és az FCAS fejlesztési folyamatokból, de ennek nagy része még a négy nemzet megállapodásán múlik.

FCAS vadászgép makett Kép: Flight Global

Közösen tanulmányozták az Eurofighter Long-Term Evolution (LTE) fejlesztésére vonatkozó javaslatokat, amelyeket a vadászgép közepes élettartamú frissítésének neveznek. Az LTE-re vonatkozó tanulmányok célja, amelyeket a négy nemzetből álló konzorcium indított el a 2019-es párizsi aeroszalon ideje alatt, hogy kiterjessze a flotta számára forgalomba hozott teljesítménynövelő csomagokat, és továbbfejlessze a vadászgép küldetésrendszer-architektúráját, védelmi eszközkészletét, és az ember-gép interfészt. Az LTE-tanulmányban megfontolásra kerül további fejlesztési lehetőségként egy nagyméretű kijelzővel épített kabin, új fegyverek integrálása és megnövelt teljesítményű hajtóművek is.

Az LTE-tanulmány eredményeit áttekintés és megfontolás céljából benyújtották az Eurofighter vadászgépek üzemeltetőinek – mondta az Aviation Weeknek az Eurofighter stratégiai marketingért felelős vezetője, Raffael Klaschka.

„Aktívan támogatjuk a fejlesztési folyamatot, és továbbra is ezt fogjuk tenni, amíg be nem fejeződik. A pozitív eredmény lehetővé teszi számunkra, hogy a program következő szakasza felé haladjunk, és az évtized második felében üzembe helyezzük a Typhoon LTE repülőgépeket” – mondja Klaschka. “Biztosak vagyunk abban, hogy az LTE tanulmányról szóló jelentés olyan költséghatékony, hosszú távú megoldásokat tartalmaz, amelyek megőrzik a Typhoon pozícióját a világ vezető vadászgépei között, fenntartva a fegyverrendszer folyamatos fejlesztését a 2060-as évekig.”

Az FCAS bevezetésének támogatására az Airbus egy harci felhőalapú hálózatot javasol mind az Eurofighter, mind a Rafale számára, amely 2030-ban állna üzembe, és akár a távoli drónok számára is kikövezheti az utat. Az Egyesült Királyság emellett a Tempest szolgálatba lépése előtt a Typhoon melletti kis súlyú, újszerű és megfizethető harci repülőgépek kiegészítő használatát is tárgyalja. Ezen túlmenően, az Egyesült Királyság támogatja egy nagyobb teljesítményű, elektronikus támadási képességgel rendelkező AESA radar terveit is.

A Saab új generációs vadászrepülőgépnek tekinti a Gripen E-t. Az E és C/D modellek közötti jelentős különbségek miatt a vállalat azt állítja, hogy jelenleg négy eurocanard gép létezik. Bár a Gripen C/D gyártását felváltotta az E-típus, de a Saab gyorsan újraindíthatja a C/D gyártósort, ha megrendelések jelennének meg a régebbi verzióra.

Gripen E vadászgép Kép: Jetfly

„A Gripen E egy teljesen új repülőgép” – mondja Mikael Franzen, a Saab repüléstechnikai üzletágának alelnöke, valamint marketing- és értékesítési vezetője. „Természetesen ezt az optimalizált konfigurációt használjuk, mint a Gripen C/D-nél, de újraterveztük a teljes repülőgép sárkányt.”

A Gripen E masszívabb, nehezebb gép, mint elődje. A szélesebb szárnytő 40%-kal több üzemanyag szállítását teszik lehetővé, a szélesebb szívócsatorna nyílások pedig az erősebb General Electric F414-GE-39E kétáramú hajtómű levegő ignyéhez lettek méretezve. A törzs alá szerelt két pilon növeli a gép fegyver-terhelhetőségét, míg az áramvonalas szárnyvégre szerelt konténerek továbbfejlesztett elektronikai hadviselési képességgel rendelkeznek.

A Saab szerint az egyesített megközelítés révén a Gripen E avionikai és küldetési rendszerei könnyebben és gyorsabban lesznek fejleszthetők. A taktikai frissítéseket hónapok vagy akár évek helyett hetek alatt meg lehet írni, tesztelni és telepíteni.

„A technológia működik, és inkább hetekről, mint hónapokról vagy évekről beszélünk a frissítéseket tekintve” – mondja Franzen.

A kihívás az lesz, hogy az ügyfelek alkalmazkodjanak ehhez az új, gyors változási ütemhez. Franzen hozzáteszi, hogy a légierőknek módszereket kell kidolgozniuk az új fejlesztések jóváhagyására, majd ki kell képezniük pilótáikat, hogy képesek legyenek harcolni a módosított repülőgépekkel.

A Gripen E új érzékelőinek lehetővé kell tenniük, hogy felülmúlják a Gripen C/D képességeit, amikor a gép 2023-ban szolgálatba áll. A fedélzeti rendszerek között szerepel az a képesség, amit a Saab ember-gép együttműködésként emleget: amikor a pilóta levegő-föld támadásra koncentrál, a repülőgép-rendszerei továbbra is figyelik a légteret, és figyelmeztetik a pilótát, ha potenciális veszély fenyegeti.

Brazilia úgy számol, hogy a Gripen E a következő években képes lenne a hazai fejlesztésű MICLA-BR cirkálórakéta szállítására és alkalmazására.

A svéd kormány döntése, hogy 40 darab Gripen C/D típust szolgálatban tart, hogy kiegészítse a Gripen E flottáját válaszul az Oroszország által jelentett fokozott fenyegetésre, megfontolásra késztette Stockholmot, hogyan tartsa szolgálatban a régebbi, kisebb Gripen modellt a 2030-as évekig.

Utoljára 13 éve sikerült Gripen C/D típust értékesíteni Thaiföld számára, de a vadászgép azóta is nehezen talált vevőre. Egy lehetséges vevő a Gripen C/D-n az AESA radar hiányát jelölte meg az elutasítás okaként. A Saab ezt követően saját fejlesztéssel elkészítette és 2020-ban levegőben tesztelt egy X-sávon működő AESA radart a Gripenben, és eköré a projekt köré építhették fel a platform fejlesztési ütemtervét, különösen a meglévő svéd flotta esetében.

Franzen szerint a kutatási munka kezdetben a repülőgép elavult egységeinek az eltávolítására összpontosít, mielőtt megvizsgálnák a képességnövelés területeit.

A Gripen E megrendelések 96 repülőgépről szólnak, 60 Svédország és 36 Brazília számára. De Brazília ambíciói szerint ezt a mennyiséget megduplázzák vagy megháromszorozzák. Európai riválisaihoz hasonlóan a Gripen is versenyben volt a finn követelményekért.

A Saab ütemtervet dolgoz ki a Gripen E fejlesztés számára, valószínűleg Svédországgal az Egyesült Királysággal és Olaszországgal a Tempest technológia fejlesztése terén folytatott partnerség kapcsán.

Mind a brit, mind az olasz ipar a Gripen E gyors ütemű fejlesztésének a tapasztalatait hozta fel példaként a jövőbeli Tempest projekt sikerének kulcsfontosságú összetevőjeként.

Ironikus módon az évekig tartó ádáz verseny után Európa negyedik generációs vadászgépei szorosan összekapcsolódnak egymással, és a gyártó országok végül megosztják majd a leváltásukra létrehozott politikai és ipari kapcsolatokon keresztül kifejlesztett technológiákat.

Úgy tűnik, hogy a hatodik generációs vadászgépek számára indított fejlesztés során elért eredmények utat találnak a 4++ generációs vadászgépekhez is, amelyek csaknem hasonló képességekkel rendelkezhetnek majd, mint a sokkal fiatalabb követőik. Kivéve a lopakodás képességét.

Szerző: Dobos Endre

[1] eurocanard: a Gripen, az Eurofighter Typhoon és a Rafale vadászgépek közös elnevezése, mert mindhárom típusnak a kacsa-elrendezésű az aerodinamikai kialakítása

Friss írások

Drónok szerepe a légi harctevékenységben

Az amerikai légierő a Next Generation Air Dominance (NGAD) programja részeként építi a hatodik generációs vadászgépet. Frank Kendall légierő miniszter szerint az új vadászgép...

A TEMPEST Nagy Britannia, Svédország és Olaszország hatodik generációs vadászgépe

A Tempest program részletei A repülőgépet a Team Tempest fejleszti, amelyet a BAE Systems, a brit székhelyű repülőgépipari vállalat vezet. A csapat ipari partnerekből is...

A General Electric sikeresen lezárta az F-35-ös és a hatodik generációs vadászgép hajtóművének tesztprogramját

Az amerikai légierő és a GE sikeresen befejezte a cég második XA100-as adaptív ciklusú hajtóművének tesztelését az Arnold Engineering Development Complex-ben (AEDC). Az AEDC-nél végzett...

Az F-35-ös vadászgép képességei és alkalmazása

A Lockheed Martin az 1970-es években kifejlesztett egy tervezési technikákat a radar keresztmetszet (RCS) csökkentésére és radar elnyelő anyagok kutatására a katonai repülőgépek számára. Azóta...

Oroszország Szu-35-ösöket adna el az Iráni Légierő számára

Számos jelentés utal arra, hogy Irán készen állhat arra, hogy radikálisan átalakítsa öregedő vadászgép flottáját a többcélú Szu-35 Flanker-E repülőgépek Oroszországból való beszerzésével. Ha...