Kezdőlap A katonai repülés jelene A Gripen E vadászgép a "fekete öves" elektronikai harcos

A Gripen E vadászgép a “fekete öves” elektronikai harcos

Kategória

A svéd légierő parancsnoka, Mats Helgesson a közelmúltban azt a merész kijelentést tette, hogy országa Saab Gripen E vadászgépe képes legyőzni Oroszország félelmetes Szuhoj repülőgép-flottáját az Egyesült Államok által használt drága lopakodó technológia alkalmazása nélkül.

“A Gripent, különösen az E-modellt úgy tervezték, hogy képes legyen „elkapni” az orosz Szuhoj harci gépeket. A Gripen E-t egyenesen „fekete öves”-ként jellemezte Helgesson egy finnországi bemutatón, ahol Svédország megpróbálja eladni a vadászgépét.

A Gripen E bemutató show Kép: SAAB

Az orosz Szuhoj vadászrepülőgépek egyfajta legendás státuszt vívtak ki azzal, hogy képesek túlszárnyalni az amerikai vadászgépeket a forduló-légiharcban és képesek „szexi” mutatványokat végrehajtani, de lehet, hogy a Gripen megtalálta az ellenszert.

Nem a Gripenre függeszthető a legtöbb fegyver, és nem rendelkezik igazi lopakodó képességgel és nem rendelkezik a legnagyobb hatótávolsággal, nem a leggyorsabb és még csak nem is a legolcsóbb repülőgép. De van egy különleges képessége, amely a legrosszabb rémálom az orosz vadászgépek számára.

Justin Bronk, a Royal United Services Institute (RUSI) légiharc-szakértője a Business Insidernek elmondta: ahogy az A-10 Warthog egy nagy teljesítményű gépágyú köré épült, úgy a Gripen egy kifinomult, masszív elektronikai hadviselési rendszer köré épült.

Gyakorlatilag minden modern vadászgépet ellátnak a gyártók valamilyen fokú elektronikai hadviselési képességgel, de a Gripen E a többi vadászgép felett áll Bronk szerint.

A Gripen-pilóták nem szeretik kiteregetni a kártyáikat azzal, hogy a gép teljes erejét demonstrálják a hadgyakorlatokon. Ám amikor azt egyszer megtették, az teljesen megfordította a hadgyakorlat menetét– mondta Bronk.

“Néhány évvel ezelőtt a Gripen-pilóták belefáradtak abba, hogy a német Typhoon-pilóták gúnyolják őket, amikor alkalmazni kezdték a háborús elektronikai hadviselési eszközeiket és pokolian megnehezítették a Gripenek dolgát” – mondta Bronk. Azután az egyik Gripen “állítólag képes volt felzárkózni egy Typhoon bal szárnyához úgy, hogy a Typhoon kifinomult rendszerei képesek lettek volna észlelni” mondta Bronk.

„A fentiek alapján feltételezhető, hogy a Gripen az egyik legjobb vadászgép, amelyet az elektronikai hadiharcra felkészítettek” – mondta Bronk hozzátéve, hogy a Typhoon pilótákat megdöbbentő Gripenek a C/D sorozatból származtak, amelyek alacsonyabb teljesítményű elektronikai hadviselési képességekkel rendelkeznek, mint az E sorozatú Gripenek.

Oroszország félelmetes vadászgépeinek és föld-levegő rakétáinak legyőzése érdekében az Egyesült Államok nagyrészt lopakodó repülőgépek felé fordult. A lopakodás egy vagyonba kerül, mely képesség létrehozásához speciális repülőgép formát kell felépíteni sok különleges tervezési szabályt követve.

Ha Oroszország valahogy feltöri a lopakodó alakú vadászrepülőgépek észlelésének kódját, az amerikai F-35-nek, a történelem legdrágább fegyverrendszerének jelentősen csökken a harcértéke.

A Saab más és olcsóbb megközelítést alkalmazott az orosz vadászgépek és rakéták elleni küzdelemben. Az elektronikai támadásokra összpontosít, ami előnyt jelent a lopakodóval szemben, mivel a szoftvert alapos átépítés nélkül is fejleszthetik.

A Saab azt tervezi, hogy kétévente frissíti a Gripen E elektronikai harc szoftverét, így nagyobb rugalmasságot biztosít a változó kihívásoknak való megfeleléshez.

Viszont probléma lehet, ha a túlélési stratégiát az elektronikai hadviselés köré építik, nem igazán lehet megbizonyosodni róla, hogy amikor szükség lesz rá működni fog-e. Még ha tökéletesen működik is, ez egy állandó harc lesz az ellenfél és a Gripen között, hogy előnyt szerezzen az ellenséges vadászgéppel szemben, miközben a hullámformák és az elektronikai támadás módszerei folyamatosan változnak.

A Gripen E teljes koncepciója az, hogy svéd területen működjön, kihasználja az egyenetlen terep adta lehetőségeket, baráti föld-levegő rakéták fedezete alatt egy kiváló EW-készlettel, amely elméletileg biztonságban tartja az oroszok levegő-levegő rakétáitól.

Ezenkívül a Gripen E fedélzeti rendszeri szinte minden Egyesült Államokban és Európában gyártott rakéta rendszereivel képes együttműködni.

Egy nagyon hatékony fedélzeti radart párosítva egy kiváló EW-rendszerrel és a leghatékonyabb, legnagyobb hatótávolságú levegő-levegő rakétával, mint a Meteor, amely ellenáll Oroszország zavaró berendezései hatásának, az a legrosszabb üzenet a Szuhojban ülő pilóta számára.

Az MBDA Meteor a legnagyobb hatótávolságú európai levegő-levegő rakéta

A fejlődés útja

A konfliktusokban folyamatosan egy lépéssel az ellenfeled előtt kell járnod. A gyors technológiai fejlődés ösztönözte a nagyobb hatótávolságú fegyverek és a modern radarok kifejlesztését, amelyek nagyobb pontossággal és fejlett elektronikai hadviselési képességgel rendelkeznek.

A légi harcot ma már a technológia határozza meg. A csatatér fejlődésével a vadászgépeknek sokkal összetettebb légi helyzetet kell tudniuk kezelni, mint korábban és gyorsabban is mint valaha.

A szenzorok és informatikai berendezések képessége exponenciálisan fejlődött a vadászgépet körülvevő taktikai információk megszerzése terén, azok elemzése, szűrése terén és hogy mit érdemes a pilóták rendelkezésére bocsátani és mire képes a vadászgép.

A Gripen úgy éri el az optimális egyensúlyt a pilóta és a vadászgép rendszereinek döntési tere között, hogy a vadászgép intelligenciája nagyobb szerepet kap. A Gripen vadászgép intelligenciája egyszerre több területen is képes önállóan dolgozni, jelzéseket és javaslatokat adva a pilótának, amelyek a fegyverválasztástól a vadászgép teljes manőverezéséig terjednek vészhelyzetben. Ezen kívül megosztja és megjeleníti a megfelelő taktikai információkat, így a megfelelő pillanatban optimalizált harctér-áttekintést ad a Gripen pilótának.

A gép törzsorr részének a szerelése Kép: SAAB

A gyártó vállalat szerint 10-15 éven belül ki tudják egészíteni a Gripeneket pilóta nélküli bevetést lehetővé tevő automatikus rendszerekkel. További fejlettebb feladatok is integrálhatók a vadászgép rendszerébe, mint például kisméretű, feláldozható légi csalik kibocsájtása, amelyek néhány percig repülve magukra vonják a közeledő rakétákat. Vagy felderítő robotokkal és egyéb rendszerekkel való távoli kapcsolattartás, amelyek létfontosságú védelmi információk gyűjtésével segítik a pilóta munkáját, távol tartva őt a veszélytől.

A Brite Cloud elektronikai zavaró magára vonja a közeledő rakéta figyelmét

A Saab-nak a jövőben több kutatást kell végeznie, és több stratégiai információra van szüksége. A vállalat vizsgálja a teljesen, vagy opcionálisan pilóta nélküli repülőgépek alkalmazásának a lehetőségét. Az autonómia ilyen radikális fejlődése előnyös lenne a pilóták számára, mivel teljes mértékben a küldetés irányítására és koordinálására összpontosíthatnának, nem pedig a vadászgép tényleges irányítására.

Egyetlen generáció leforgása alatt hatalmas ugrás történt az új technológiák kifejlesztésében, amelyek segítik a pilótát a repülőgép repülésében és a döntéshozatali feladatokban.

Fejlesztési tervek

A Svéd Védelmi Anyagigazgatási Hivatal és a Saab szerződést írt alá a svéd légierő JAS 39 Gripen C/D vadászgépeinek modell frissítéséről.

A szerződés 3,5 milliárd svéd korona (336 millió dollár) értékű, és magában foglalja a gépek hajtóműveinek, radarainak, avionikájának és egyéb rendszereinek cseréjét.

„Ez a frissítés lényegesen erősebb vadászgép-képességet biztosít a svéd légierő számára. A szerződés nagy ugrást jelent a radar teljesítménye és funkcionalitása tekintetében, mind a hardver, mind a szoftver tekintetében, és a jövőre nézve is alkalmas lesz a Gripen C/D működési képességére” – idézi Jonas Hjelm, a Saab légiforgalmi részlegének vezetője.

A közlemény kifejti, hogy a frissítés célja a Gripen C/D és a legújabb Gripen E közötti interoperabilitás javítása, jelezve, hogy a továbbfejlesztett repülőgépek nem felelnek meg a teljes Gripen E szabványnak.

A World Air Forces 2023 indexe szerint Svédország 71 Gripen C együléses és 23 Gripen D kétüléses vadászrepülőgépet üzemeltet. 2013-ban az ország 60 Gripen E-t, a repülőgépek legújabb változatait rendelte meg.

Eredetileg a régi Gripen C-ket az E-szabványra tervezték frissíteni, de később az új repülőgépvázak építése mellett döntöttek.

A Gripen C/D, amelyet az 1990-es évek végén fejlesztettek ki a korábbi Gripen A/B továbbfejlesztéseként, egy egyhajtóműves, negyedik generációs vadászrepülőgép, amelyet számos ország, köztük Csehország, Magyarország és Thaiföld üzemeltet. A hideg északi környezetben való működésre tervezték, és a legolcsóbb nyugati gyártású vadászgépnek tartják.

A Gripen E/F változatait a 2010-es években fejlesztették ki, hogy javítsák a korábbi modellek minden jellemzőjét. A Gripen E új General Electric F414 hajtóművel, továbbfejlesztett repülőgépvázzal, új avionikai és elektronikai hadviselési csomaggal, valamint egyéb módosított rendszerrel rendelkezik.

Az új változatot eddig csak Svédország és Brazília vásárolta meg, bár számos pályázaton részt vett, gyakran veszített az ötödik generációs Lockheed Martin F-35-tel szemben.

Nem világos, hogy jelenleg milyen kapcsolata maradt Svédországnak a Team Tempest programmal. Korábban arról szóltak hírek, hogy Nagy Britanniával és Olaszországgal közösen fejlesztik a hatodik generációs harci gépet, azonban a legutóbbi hírekben Japán szerepel a programban, mint a harmadik partner.

Akárhogy is Svédországnak szembe kell néznie azzal a ténnyel, hogy a lopakodó technológia rohamtempóban terjed és általában nagyobb a győzelmi esélye annak aki először látja meg a célt és elsőként indíthat rakétát.

Dobos Endre

Forrás: Busines Insider, Aerotime

Friss írások

Milyen képességekkel rendelkezzen egy 5. generációs vadászgép pilótája?

Mennyire számítanak a vadászgép kabinjában ülő pilóta egyéni képességei egy légiharcban? A korábbi háborúk során amikor a gépágyú volt az alapvető támadó eszköz folyamatosan fejlődött...

Végrehajtotta első felszállását az első új építésű F-16Viper Block 70/72

Befejezte első tesztrepülését az első új építésű F-16 Viper, a fejlett Block 70-es konfiguráció. Ez az új mérföldkő különösen jelentős, mert a Lockheed Martin...

Elektro-optikai érzékelőkkel látták el a következő generációs török vadászgépet

A Turkish Aerospace Industries (TUSAS) arról számolt be, hogy a török TF-X következő generációs vadászgép első prototípusának építése folyamatosan halad. Ez állítólag magában foglalja...

Szükség van-e a látótávolságon belüli légiharcra?

A több országban fejlesztés alatt álló következő generációs vadászgéppel szembeni elvárás, hogy legyen lopakodó, kellő mennyiségű üzemanyagot és minél több rakétát tároljon a belső...

A kínai-pakisztáni fejlesztésű JF-17C/JF-17 Block III-as a fejlődő országok hatékony többcélú vadászgépe

Felkerült egy fénykép a közösségi médiába egy JF-17C (vagy Block III) vadászgép kabinjában ülő pilótáról, aki kijelzővel épített sisakot (HMD) viselt. Ugyanakkor a továbbfejlesztett...