Kezdőlap A katonai repülés jelene A General Electric sikeresen lezárta az F-35-ös és a hatodik generációs vadászgép...

A General Electric sikeresen lezárta az F-35-ös és a hatodik generációs vadászgép hajtóművének tesztprogramját

Kategória

Az amerikai légierő és a GE sikeresen befejezte a cég második XA100-as adaptív ciklusú hajtóművének tesztelését az Arnold Engineering Development Complex-ben (AEDC)[1].

Az AEDC-nél végzett tesztelés befejeztével a GE teljesítette az USAF-al 2016-ban megkezdett Adaptive Engine Transition Program (AETP)[2] utolsó jelentős szerződéses pontját. A korábbi cikkeket itt és itt tudod elolvasni.

Az XA100-as hajtómű 30%-al nagyobb hatótávolságot és 205-al nagyobb gyorsulást biztosít az F-35-ös számára Kép: AEROSPACE MANUFACTURING

„Ez a csúcspontja a több mint egy évtizedes módszeres kockázatcsökkentési és tesztelési munkának, amelyet a GE a légierővel közösen végzett három különböző adaptív ciklusú hajtómű programja során” – mondta David Tweedie, a GE Edison Works alelnöke és fejlett termékekért felelős vezérigazgatója. „Az AEDC-nél összegyűjtött teljesítmény-adatok megmutatták az XA100-as hajtómű képességét, miközben a légierő és az adófizetők jelentős beruházásának megtérülését is bizonyították. Most készen állunk arra, hogy áttérjünk a gyártástervezési és gyártásfejlesztési fázisra, hogy az évtized vége előtt ez a hajtómű az F-35-el együtt szolgálatba állhasson.”

A GE fejlesztési mérföldkövei az AETP során a következők voltak:

  • A GE 2016 júniusában elnyerte a két AETP-szerződés egyikét
  • Elkészült a USAF-al közösen készített részletes terv; 2019. február
  • A világ első repülőképes súlyú, háromáramú adaptív ciklusú hajtómű tesztelésének megkezdése. A GE és az Egyesült Államok légierejének történetében a legalaposabban műszerezett hajtóműteszt végrehajtása az Ohio állambeli Evendale-ben; 2020. december
  • A második hajtóműteszt megkezdése Evendale-ben; 2021 augusztusában
  • Az AETP-hajtóművek első tesztelésének kezdete az AEDC laboratóriumában; 2022. március
  • Az AETP tesztelésének és adatgyűjtésének befejezése az AEDC laboratóriumában; 2022. augusztus

Ez a hajtómű már nem egy koncepció, javaslat vagy kutatási program. Ez egy repülőképes súlyú, rendkívül jelentős képességű hajtómű, amely 30%-kal nagyobb hatótávolságot és több mint 20%-kal nagyobb gyorsulást biztosít az F-35-nek, és jelentős mértékben növeli a gép teljes képességének a kibontakoztatását a Block 4-es frissítéséhez és azon túl is.

Az XA100-as az egyetlen olyan F-35-ös hajtómű-korszerűsítési lehetőség, amely készen áll, amelyet teljes mértékben teszteltek és a légierő teljesítménycéljai alapján értékeltek. Jelenleg ez az egyetlen lehetőség, amely biztosítja a légierő számára azt a képességet, amelyre szüksége van ahhoz, hogy az elkövetkező évtizedekben megelőzze ellenfeleit.

A GE XA100-as hajtóműve

Az XA100-as hajtómű három kulcsfontosságú innovációt ötvöz, hogy generációs változást hozzon egy vadászgép tolóerő ellátottságában a bevetések végrehajtása során:

  • Az adaptív hajtómű ciklus, amely nagy tolóerőt biztosít amikor maximális repülési teljesítményre van szükség, valamint nagy hatásfokú üzemmódot, amikor az optimális üzemanyag-megtakarítás és a hosszú repülési időtartam szükséges
  • A harmadik levegőáram alkalmazása, amely fokozatos változást biztosít a hajtómű hőmenedzsment képességeiben, lehetővé téve a jövőbeli küldetésrendszerek megnövelt harci hatékonyságát
  • A fejlett alkatrészgyártási technológiák széleskörű alkalmazása, beleértve a kerámia mátrix kompozitokat, a polimer mátrix kompozitokat és az additív gyártási technológiát.

Ezek az újítások több mint 10%-kal növelik a tolóerőt, 25%-kal javítják az üzemanyag-hatékonyságot, és lényegesen nagyobb hőleadási képességet biztosítanak és mindezt a jelenlegi meghajtó rendszerekkel azonos fizikai tartományban. A GE hajtóművét egyedülállóan úgy tervezték, hogy beépíthető legyen az F-35A-ba, valamint az F-35C-be a fékező horog módosítása nélkül.

Az XA100-as hajtómű javított üzemanyag-hatékonysága jelentősen csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, és az Egyesült Államok légiereje által jóváhagyott Sustainable Aviation Fuel (SAF)[3] üzemanyaggal működik.

Az XA100-as hajtómű a GE Edison Works, a fejlett katonai megoldások kutatásával, fejlesztésével és gyártásával foglalkozó üzleti egység terméke. Ez az üzletág teljes felelősséggel tartozik a stratégiáért, az innovációért és a fejlett programok végrehajtásáért.

Dobos Endre

Forrás: Aerospace Manufacturing

[1] Engineering Development Complex-ben AEDC: fejlesztési komplexum

[2] Adaptive Engine Transition Program AETP: adaptív hajtóműváltási program

[3] Sustainable Aviation Fuel (SAF): fenntartható repülő üzemanyag

Friss írások

Milyen képességekkel rendelkezzen egy 5. generációs vadászgép pilótája?

Mennyire számítanak a vadászgép kabinjában ülő pilóta egyéni képességei egy légiharcban? A korábbi háborúk során amikor a gépágyú volt az alapvető támadó eszköz folyamatosan fejlődött...

Végrehajtotta első felszállását az első új építésű F-16Viper Block 70/72

Befejezte első tesztrepülését az első új építésű F-16 Viper, a fejlett Block 70-es konfiguráció. Ez az új mérföldkő különösen jelentős, mert a Lockheed Martin...

Elektro-optikai érzékelőkkel látták el a következő generációs török vadászgépet

A Turkish Aerospace Industries (TUSAS) arról számolt be, hogy a török TF-X következő generációs vadászgép első prototípusának építése folyamatosan halad. Ez állítólag magában foglalja...

Szükség van-e a látótávolságon belüli légiharcra?

A több országban fejlesztés alatt álló következő generációs vadászgéppel szembeni elvárás, hogy legyen lopakodó, kellő mennyiségű üzemanyagot és minél több rakétát tároljon a belső...

A kínai-pakisztáni fejlesztésű JF-17C/JF-17 Block III-as a fejlődő országok hatékony többcélú vadászgépe

Felkerült egy fénykép a közösségi médiába egy JF-17C (vagy Block III) vadászgép kabinjában ülő pilótáról, aki kijelzővel épített sisakot (HMD) viselt. Ugyanakkor a továbbfejlesztett...