Az amerikai légierő és a GE sikeresen befejezte a cég második XA100-as adaptív ciklusú hajtóművének tesztelését az Arnold Engineering Development Complex-ben (AEDC)[1].
Az AEDC-nél végzett tesztelés befejeztével a GE teljesítette az USAF-al 2016-ban megkezdett Adaptive Engine Transition Program (AETP)[2] utolsó jelentős szerződéses pontját. A korábbi cikkeket itt és itt tudod elolvasni.
„Ez a csúcspontja a több mint egy évtizedes módszeres kockázatcsökkentési és tesztelési munkának, amelyet a GE a légierővel közösen végzett három különböző adaptív ciklusú hajtómű programja során” – mondta David Tweedie, a GE Edison Works alelnöke és fejlett termékekért felelős vezérigazgatója. „Az AEDC-nél összegyűjtött teljesítmény-adatok megmutatták az XA100-as hajtómű képességét, miközben a légierő és az adófizetők jelentős beruházásának megtérülését is bizonyították. Most készen állunk arra, hogy áttérjünk a gyártástervezési és gyártásfejlesztési fázisra, hogy az évtized vége előtt ez a hajtómű az F-35-el együtt szolgálatba állhasson.”
A GE fejlesztési mérföldkövei az AETP során a következők voltak:
- A GE 2016 júniusában elnyerte a két AETP-szerződés egyikét
- Elkészült a USAF-al közösen készített részletes terv; 2019. február
- A világ első repülőképes súlyú, háromáramú adaptív ciklusú hajtómű tesztelésének megkezdése. A GE és az Egyesült Államok légierejének történetében a legalaposabban műszerezett hajtóműteszt végrehajtása az Ohio állambeli Evendale-ben; 2020. december
- A második hajtóműteszt megkezdése Evendale-ben; 2021 augusztusában
- Az AETP-hajtóművek első tesztelésének kezdete az AEDC laboratóriumában; 2022. március
- Az AETP tesztelésének és adatgyűjtésének befejezése az AEDC laboratóriumában; 2022. augusztus
Ez a hajtómű már nem egy koncepció, javaslat vagy kutatási program. Ez egy repülőképes súlyú, rendkívül jelentős képességű hajtómű, amely 30%-kal nagyobb hatótávolságot és több mint 20%-kal nagyobb gyorsulást biztosít az F-35-nek, és jelentős mértékben növeli a gép teljes képességének a kibontakoztatását a Block 4-es frissítéséhez és azon túl is.
Az XA100-as az egyetlen olyan F-35-ös hajtómű-korszerűsítési lehetőség, amely készen áll, amelyet teljes mértékben teszteltek és a légierő teljesítménycéljai alapján értékeltek. Jelenleg ez az egyetlen lehetőség, amely biztosítja a légierő számára azt a képességet, amelyre szüksége van ahhoz, hogy az elkövetkező évtizedekben megelőzze ellenfeleit.
Az XA100-as hajtómű három kulcsfontosságú innovációt ötvöz, hogy generációs változást hozzon egy vadászgép tolóerő ellátottságában a bevetések végrehajtása során:
- Az adaptív hajtómű ciklus, amely nagy tolóerőt biztosít amikor maximális repülési teljesítményre van szükség, valamint nagy hatásfokú üzemmódot, amikor az optimális üzemanyag-megtakarítás és a hosszú repülési időtartam szükséges
- A harmadik levegőáram alkalmazása, amely fokozatos változást biztosít a hajtómű hőmenedzsment képességeiben, lehetővé téve a jövőbeli küldetésrendszerek megnövelt harci hatékonyságát
- A fejlett alkatrészgyártási technológiák széleskörű alkalmazása, beleértve a kerámia mátrix kompozitokat, a polimer mátrix kompozitokat és az additív gyártási technológiát.
Ezek az újítások több mint 10%-kal növelik a tolóerőt, 25%-kal javítják az üzemanyag-hatékonyságot, és lényegesen nagyobb hőleadási képességet biztosítanak és mindezt a jelenlegi meghajtó rendszerekkel azonos fizikai tartományban. A GE hajtóművét egyedülállóan úgy tervezték, hogy beépíthető legyen az F-35A-ba, valamint az F-35C-be a fékező horog módosítása nélkül.
Az XA100-as hajtómű javított üzemanyag-hatékonysága jelentősen csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, és az Egyesült Államok légiereje által jóváhagyott Sustainable Aviation Fuel (SAF)[3] üzemanyaggal működik.
Az XA100-as hajtómű a GE Edison Works, a fejlett katonai megoldások kutatásával, fejlesztésével és gyártásával foglalkozó üzleti egység terméke. Ez az üzletág teljes felelősséggel tartozik a stratégiáért, az innovációért és a fejlett programok végrehajtásáért.
Dobos Endre
Forrás: Aerospace Manufacturing
[1] Engineering Development Complex-ben AEDC: fejlesztési komplexum
[2] Adaptive Engine Transition Program AETP: adaptív hajtóműváltási program
[3] Sustainable Aviation Fuel (SAF): fenntartható repülő üzemanyag