2019 januárjában Florence Parly francia védelmi miniszter bejelentette, hogy Franciaország 2,3 milliárd dollárt fordít a Dassault Rafale kéthajtóműves többcélú vadászgép F4-es generációjának fejlesztésére. Ez magában foglalná a 2022–2024-ben legyártandó utolsó 28 repülőgépet a teljes 180 darabos megrendelésből, majd további 30 módosított Rafale F4.2-es beszerzését 2027–2030 között, ami összesen 210-re emeli a teljes legyártott darabszámot.
A lopakodó technológiák alkalmazása ellenére a Rafale nem nevezhető olyan értelemben lopakodó repülőgépnek, mint az F-35-ös, bár a francia vadászgép szárnyai és törzse elsősorban radarabszorbens kompozit anyagokból és könnyű titánötvözetből készültek. Egyéb lopakodó tervezési jellemzők közé tartoznak az S-alakú levegő szívócsatornák, a fogazott élek és az infravörös kisugárzás csökkentésére szolgáló fúvócsőhűtési rendszere.
A Rafale becsült radar keresztmetszete (RCS) valamivel nagyobb, mint egy négyzetméter, hasonlóan a Super Hornet F-18-as és az Eurofighter radar keresztmetszetéhez. A szárazföldi Rafale ára jelenleg 76–82 millió dollár repülőgépenként, csak kicsivel olcsóbb, mint az F-35A, viszont a Rafale működési költségei valószínűleg alacsonyabbak.
Párizs támogatja a független hazai fegyveripart, és soha nem fontolgatta komolyan az F-35-ök beszerzését. Ehelyett Franciaország együttműködik Németországgal, Spanyolországgal és más európai partnerekkel, a hatodik generációs Future Combat Air System (FCAS) lopakodó harci gép fejlesztésén, amely 2035-2040-ben áll szolgálatba. Addig Franciaország 4-ről 4,5 generációs szintre emeli a Rafale képességeit azáltal, hogy további korszerű avionikákat integrál a gépekbe, és javítja a hálózatközpontú harcászati képességeit.
A Rafale sokkal mozgékonyabb mint az F-35-ös, kiválóan emelkedik, tartósan fordulózik jelentős sebességcsökkenés nélkül, utánégető üzemmód nélkül függesztett fegyverzettel képes fenntartani az 1.4 Mach repülési sebességet. A Rafale „kacsa” elrendezésű aerodinamikai kialakítása kiváló emelkedési és kis magasságú repülési teljesítményt biztosít a gép számára.
Azonban a nagyobb negyedik generációs kéthajtóműves harci gépekkel összehasonlítva, mint a Szu-35 vagy F-15, a Rafale nem képes nagy magasságban repülni (19.800 m helyett csak 16.500 m a Rafale repülési csúcsmagassága), és a maximális repülési sebessége is csak 1.8 Mach, szemben a 2-2.5 Mach-al.
A Rafale agilitása nem segít sokat, ha az ellenség légvédelmi rakétáival vagy lopakodó vadászgépei fedélzeti rakétáival támadják nagy távolságból. A Rafale azonban fejlett Spectra elektronikus hadviselési rendszerrel büszkélkedhet, amely állítólag jelentősen képes csökkenteni a Rafale radarkeresztmetszetét úgy, hogy „aktív torzítással” tükrözi vissza a besugárzott jeleket. A Spectra egyesíti magában a nagyteljesítményű rádióelektronikus és infra tartományú zavarás ezközeit. A gép 360 fokos korai riasztó rendszere figyelmezteti a pilótát, és segíti a támadók elleni fegyverek célzásában is.

Más kulcsfontosságú funkciók közé tartozik a Rafale RBE-2AA aktív elektronikus szkennelésű radarja, amely számos célt képes követni több mint 235 km távolságon belül vagy az OSF[1] passzív infravörös felderítő és követő rendszere, amely szokatlanul nagy, 118 km távolságból deríti fel a légi célokat. A Rafale pilótái képesek hangutasítással és érintőképernyő használatának kombinálásával vezérelni különböző funkciókat.


A többcélú harci gép 30 milliméteres űrméretű ágyúval és legfeljebb 9 tonna fegyverrel rendelkezik, amelyeket tizennégy függesztési ponton hordozhat. A Rafale repülés közben képes légi utántöltésre, vagy akár öt üzemanyagtartályt is szállíthat nagyon hosszú átrepülési távolságok esetén, és a gép viszonylag előkészítetlen repülőterekről is üzemeltethető, a legtöbb nagy teljesítményű repülőgéptől eltérően.
Milyen az új a Rafale F4-es?
A Dassault a Rafale három alaptípusát gyártja: az együléses Rafale-C-t, a kétüléses Rafale-B-t (a második kabin a fegyverrendszer kezelőé, aki a csapásmérő és a felderítő missziók során támogatja a pilóta munkáját) és a hordozón alkalmazott együléses Rafale-M-et, amely fékezőhoroggal, megerősített futóművel és légiutántöltő függesztménnyel rendelkezik.
A Rafale harci gép Spectra védelmi rendszere a jövőben erőteljesebb zavaró és új „fenyegetettség” adatbázist kap, amelyek megfelelnek a potenciális ellenfelek javuló képességeinek. A Dassault arra törekszik, hogy a „Big Data” technológiát olyan támogató karbantartási rendszer kifejlesztésére használja, amely költséghatékonyan segíti végrehajtani a megelőző javításokat.
Az F4-es generációjú gépeket hálózat központú harcászati és adatátviteli képességekkel látják el hasonlóan az F-35-ös lopakodó gépekhez, lehetővé téve, hogy Rafale bevetése során pontosabb képet alkosson az érzékelők biztonságos hálózaton keresztül történő összekapcsolásával, vagy akár műholdas adatcsere útján. A pilóták továbbfejlesztett kivetítő technológiával ellátott sisakot kapnak.
Más rendszerek, amelyek még fejlesztés alatt állnak, az RBE-2AA fedélzeti radar levegő-föld üzemmódja, az M88-as kétáramú gázturbinás hajtómű digitális számítógépei és a TALIOS[2] felderítő-célzó konténer, amely gyors elemzést és célzást tesz lehetővé a pilóták számára. A hajófedélzeti Rafale-M típust új automatizált fedélzeti leszállító rendszerrel látják el.

Az integrációba bevont fegyverek közül az egyik a Mica rövid-közepes hatótávolságú levegő-levegő rakéta javított modellje 91 km hatótávolsággal rendelkezik. A rakéta tolóerő vektor elfordítású kormányműve képes nagy túlterhelésű manőverekkel biztosítani a cél megsemmisítését. Mivel mind a Rafale harci gép, mind a Mica rakéta passzív infravörös érzékelővel rendelkezik, a Mica-t el lehet indítani anélkül, hogy a Rafale aktív fedélzeti radarját bekapcsolnák, így a támadási szándék rejtve marad az ellenséges repülőgép számára.
A Mica-NG modell új infravörös mátrix érzékelővel rendelkezik, mely jobb teljesítményt nyújt a lopakodó harci gépekkel szemben is, hajtóanyaga hosszabb égési idővel rendelkezik megnövelt tolóerő mellett. A kettős hajtómű lehetővé teszi, hogy közvetlenül a robbanás előtt a rakéta felgyorsuljon, növelve ezzel a cél megsemmisítésének a valószínűségét.
Nagyobb távolságban lévő célok elfogására az újabb Rafale F3R és a Rafale F4 számára lehetőség van a British Meteor rakéták alkalmazására, amelyek képesek a Mach 4 sebességű célmegközelítésre.
Egy másik fegyver melynek az intgrációja folyamatban van, a földi célok elleni 1000 kg tömegű AASM HAMMER, ami a US. JDAM-hoz hasonló irányítási rendszerrel rendelkezik. Korábban a Rafale csak 220 kg-os változatát tudta szállítani ennek a fegyvernek, amely GPS-, lézer- vagy infravörös irányítási rendszert használhat. Ellentétben a JDAM-al, a HAMMER-t rakétahajtóművel látták el, amely lehetővé teszi, hogy nagy magasságból indítva az eszközt, az közel 60 km távolságra legyen képes elrepülni.
A Rafale fedélzeti elektronikus rendszereit úgy módosítják, hogy integrálható legyen a francia SCALP-EG lopakodó szubszonikus cirkáló rakéta és a szuperszonikus ASMP-A cirkáló rakéta, amely 300 kilotonna hatóerejű nukleáris robbanófejjel rendelkezik. A jelentések szerint Franciaországban fejlesztés alatt áll a hiperszonikus sebességű AS4 NG változat, melynek hatótávolságát 570 km-ről 1250 km-re növelik.


Jelenleg a francia Armée de l’Aire három Rafale többcélú egységgel és két nukleáris csapásmérő egységgel rendelkezik, amelyek Mont-de-Marsan-ban (Délnyugat-Franciaország), Saint-Dizierben (Északkelet-Franciaország) és al-Dhafra-ban az Egyesült Arab Emírségekben települnek.
A francia haditengerészet három Rafale-M egységgel rendelkezik, amelyek a francia nukleáris meghajtású Charles de Gaulle repülőhordozón adnak felváltva szolgálatot. 2018-ban a Rafale-M egy százada bizonyította képességeit a US. George H. W. Bush repülőhordozó felületén.
Az új Rafale F4-ek fokozatosan váltják majd fel a francia negyedik generációs Mirage 2000-eseket, amelyek közül több mint 110 még ma is szolgálatban áll. A Le Figaro francia folyóirat állítása szerint a régebbi Rafale-okat is felújítják, és az F4-es szabványnak megfelelő állapotba hozzák.
A Dassault gyártósorain rövidesen befejeződik a megrendelt Rafale repülőgépek gyártása Egyiptom számára (24 db-ot), Katar számára (36 db-ot), és India számára (32 db-ot). Elképzelhető, hogy mindhárom ország további Rafale-okat rendel, bár az első Rafale-megrendelés ára politikai botrányt kavart Új-Delhiben.
Mivel Franciaországnak csaknem két évtizedet kell várnia, mielőtt az európai lopakodó vadászgép szolgálatba állhat, a francia légierő felelős vezetői úgy vélik, hogy az új hálózatba kapcsolható érzékelőkkel és fegyverekkel modernizált F-4-es harci gép a nagy teljesítményű rádióelektronikai harc képességeivel megmarad releváns erőnek a lopakodó repülőgépek megérkezéséig.
Írta: Dobos Endre
[1] OSF – Optronique Secteur Frontal
[2] TALIOS TArgeting Long-range Identification Optronic System – nagy távolságú optikai felderító és célzó rendszer