Kezdőlap A katonai repülés jelene A Boeing bemutatta új kétlépcsős, nagy hatótávolságú elfogó rakéta koncepcióját

A Boeing bemutatta új kétlépcsős, nagy hatótávolságú elfogó rakéta koncepcióját

Kategória

A Boeing új nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta-konstrukciót mutatott be a Légierő Szövetség éves Air, Space and Cyber ​​Conference rendezvényén. A nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta (LRAAM)[1] néven említett fegyver kétlépcsős konfigurációban egy harci és egy gyorsító rakétából áll. Ez utóbbi a hajtómű kiégése után leválik a harci rakétáról.

A Boeing képviselője elmondta, hogy a vállalat az amerikai légierő kutatási laboratóriumának (AFRL)[2] tavaly úgynevezett széles körben meghirdetett programjára válaszul készítette el a LRAAM tervét. Az AFRL arra kérte a vállalatokat, hogy nyújtsanak be javaslatokat, amelyek jövőbeni nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéták alkalmazásához szükséges fejlett technológiák kidolgozásáról szólnak. Az AFRL szerint a tervek az egy- és többlépcsős rakétahajtóművek, valamint levegőt felhasználó ramjetek köré csoportosulhatnak. Mindazonáltal hozzátette, hogy különösen érdekli többek között a fojtószeleppel vezérelhető vagy többlépcsős szilárd rakétahajtóműves megoldás, új hajtóanyagok, hajtóműház és hőszigetelési megoldások. A cél, hogy az új megoldások nagyobb sebességet, valamint a hatótávolságot legyenek képesek biztosítani összehasonlítva a meglévő fegyverekkel, mint az AIM-120D fejlett közepes hatótávolságú levegő-levegő rakéta.

Az AIM-120D rakéta képezi a légierő fő levegő-levegő rakétafegyverét Kép:USAF

A Boeing elmondta, hogy a LRAAM, amely még csak a fejlesztés koncepcionális szakaszában van, elsősorban a meghajtásra összpontosít, melynek során a gyorsító hajtómű, nagy kezdősebességet biztosít, a rakétát egy bizonyos távolságig viszi el, majd amikor kiég, leválik. A másik, vagy menethajtómű ezután begyulladna és hajtaná a rakétát a repülés hátralévő részében.

A harci rakéta és a gyorsító fokozat, nagyon hasonló alakkal rendelkezne, és nem alapulna semmilyen létező Boeing-konstrukción mondta a cég képviselője. Ha ugyanazt a rakétatest kialakítást alkalmaznák mindkét fokozathoz, az egyszerűbb tervezést eredményezne, egyszerűsítené a gyártást és csökkentené a költségeket.

A rakéta fejlesztése során a Boeing optimálisan alkalmazhatná a különálló projektekre kifejlesztett technológiáját a koncepció kidolgozására. Új digitális tervezési technikákat alkalmaznak, amelyek egyre népszerűbbek az amerikai védelmi iparban résztvevő vállalkozók körében és magában az amerikai hadseregben.

Tekintettel a rakéta korai fejlesztési állapotára, korlátozott információ áll rendelkezésre a LRAAM várható teljesítményéről és egyéb képességeiről. Mindazonáltal a koncepció összességében azt feltételezi, hogy olyan rakéta születik, amely jelentős sebességgel és hatótávolsággal, valamint nagyfokú manőverező képességgel rendelkezik a pálya végső szakaszában is. A hozzáadott manőverező képességet a már gyorsító fokozat nélküli harci rakéta saját hajtóműve biztosítja. A rövidebb test által csökken a rakéta légellenállása és tömege.

A “harci rakéta” kifejezés itt azt is jelentheti, hogy a cél megsemmisítése kontakt találat által történik, amely pusztán az ütközés kinetikai energiáját használja a cél megsemmisítésére, és nem egy robbanófejet. Ha nincs robbanófej, akkor optimalizálható a rakéta üzemanyag tömege és manőverező képessége, miközben a rakéta mérete és tömege viszonylag kicsi marad.

A Boeing kijelentette, hogy véleményük szerint a LRAAM projekt rakéta nem fog versenyezni a meglévő légiharcrakéta programokkal, ami azt jelenti, a vállalat úgy látja, ez a rakéta inkább hozzáadott képességet ad, mint helyettesíti bármely más konstrukciót. Ennek azonnali értelme lenne, tekintettel arra, hogy az AIM-260 Joint Advanced Tactical Missile (JATM), egy külön projekt, amelyen a légierő az Egyesült Államok haditengerészetével közösen dolgozik, legalább részben közvetlen váltótípusa lenne az AIM-120-as rakétának.

Ezen kívül a légierő korábban egyértelművé tette, hogy az AIM-260-as nem kapcsolódik a Long Range Engagement Weapon (LREW) nevű projekthez, amely a védelmi minisztériummal kötött megállapodás szerint indult. A korábbi LREW-koncepció egy kétlépcsős rakéta-konstrukciót is bemutatott, amelyik eléggé kisméretű volt, hogy elférjen az F-22 Raptor lopakodó vadászgép belső fegyvertároló rekeszében.

A számítógépes kép az LREW rakéta koncepciót mutatja Kép:USAF

Az elmúlt két évtizedben az amerikai légierő a haditengerészettel együttműködve legalább három különböző programon dolgozott, amelyeket nagy hatótávolságban lévő légi célok, vagy más esetben légvédelmi radarok és más elektromágneses sugárzó eszközök megsemmisítésére fejlesztettek. Világos, hogy ezek közül a LRAAM programban fejlesztett rakéta a légi célok ellen lett optimalizálva.

Érdemes megjegyezni azt is, hogy az év elején kiderült, hogy a légierő egy új, nagyméretű levegő-levegő rakétát kíván integrálni a modernizált F-15EX Eagle II repülőgépébe. Bár további részleteket nem közöltek erről a rakétáról, nagyon valószínűtlen, hogy ez az AIM-260-as lenne, amelynek várható formája hasonló, ha nem azonos a meglévő AIM-120-al. Ez viszont vitát váltott ki arról, hogy ez utalhat-e az LREW-n folytatott munkára vagy annak egy továbbfejlesztett változatára.

Ettől függetlenül a légierőn, valamint a haditengerészeten belül hatalmas az igény a nagyobb hatótávolságú levegő-levegő rakéták iránt. Ismeretes, hogy a kínai PL-15-ös, nagy hatótávolságú rakéta megjelent a kínai légierő bemutatóin, ami kulcsfontosságú tényező volt az AIM-260-as program elindításában. Korábban képek készültek egy kínai J-16 Flanker vadászrepülőgépről, amelynek a szárny alatti taróin nagyméretű légiharc rakéták voltak. Ezt a rakétát azzal a határozott céllal fejlesztették, hogy az amerikai korai előrejelző és más hasonlóan nagy értékű támogató repülőgépeket, mint a légi utántöltőket és rádióelektronikai felderítő és zavaró repülőgépeket extrém nagy távolságból jó eséllyel meg tudják semmisíteni.

A szárny alatti tartókon a PL-15 nagy hatótávolságú kínai rakétával száll fel a J-16-os vadászgép Kép:Chinese Internet

Nem meglepő tehát, ha az amerikai légierő intenzíven dolgozik hasonló képességű elfogó rakéták fejlesztésén.

A légierő széles körű technológiai fejlesztési erőfeszítéseire a Boeing a LRAAM programmal válaszolt. Mivel azonban ez a rakéta a fejlesztés korai szakaszában van, elképzelhető, hogy kialakítása idővel, a fejlesztés során jelentősen megváltozik, vagy bizonyos funkcióit felhasználva támogatja más rakéták kidolgozását.

Ez a rakéta a légiharc rakéták egy másik megvalósítását tükrözi, de fontos kiegészítője lehet az Egyesült Államok jövőbeni légi arzenáljának.

Dobos Endre

Forrás: The War Zone


[1] Long Range Airt-Air Missile (LRAAM): nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta

[2] Air Force Research Laboratory  (AFRL): a légierő kutató laboratóriuma

Friss írások

Az Indiai és a Japán Légierő pilótái közös gyakorlaton fejlesztik képességeiket

Az Indiai Légierő (IAF) Japánba küldi Szu-30MKI Flanker vadászgépeit a Japán Légi Önvédelmi Erővel (JASDF) közös légiharc gyakorlatra - írja a japán...

A Boeing bemutatta új kétlépcsős, nagy hatótávolságú elfogó rakéta koncepcióját

A Boeing új nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta-konstrukciót mutatott be a Légierő Szövetség éves Air, Space and Cyber ​​Conference rendezvényén. A nagy hatótávolságú...

Milyen érzékelő van az Egyesült Arab Emírségek F-16E/F Block 60 Desert Falcon vadászgépének az orrán?

Úgy tűnik, hogy a repülőgépek egy-egy szerkezete különleges érdeklődést vált ki. Jelen esetben egy bizonyos gömb váltott ki nagy érdeklődést, amelyet a...

Ötvenegy éve történt: hogyan lőttek le izraeli pilóták 5 szovjet MiG vadászgépet 3 perc alatt

1970. július 30-án öt szovjet MiG-21-es vadászgépet lőttek le az izraeli légierő pilótái, mindösszesen három perc alatt. Ha visszatekintünk...

Oroszország új vadászgépe a Szu-75 Checkmate nagy ígéret. Valóban képes lesz elérni a kitűzött célokat?

Múlt hét kedden a Объединённая Авиастроительная Корпорация (OAK) és a Szuhoj Repülőgyár a Moszkvai Repülési és Űrkiállítás (MAKS) nyitónapján bemutatta az új...